W fantastycznym świecie Tellus silne trzęsienie ziemi odsłoniło ruiny starożytnej struktury, kryjącej skoncentrowaną moc magiczną. Czarodzieje czując emanującą esencję zjechali z całej krainy, by zaczerpnąć potężnej energii w postaci cząsteczek Elementum - tajemniczego pierwiastka niezbędnego do rzucania zaklęć i tworzenia wzmacniających kryształów mocy. Olbrzymia siła ukryta od setek lat skupiona jest w czterech mistycznych źródłach żywiołów. Magowie, rzucając zaklęcia z aspektów ziemi, ognia, powietrza oraz wody, opanowują Elementum gromadząc moc - a ten kto zdobędzie jej najwięcej, pozna ostateczne tajemnice natury i zostanie najpotężniejszym elementalistą świata…

To właśnie Ty wcielisz się we wszechmocnego maga - będziesz rywalizował z innymi pretendentami o tytuł arcymistrza rzucając zaklęcia, aby wydobyć maksymalną liczbę cząsteczek Elementum.

Elementum to szybka gra karciana dla 1 do 4 graczy od 10 roku życia, trwającą ok. 15 minut. Jest grą kompaktową, regrywalną i dynamiczną - wymaga od gracza zmysłu obserwacji, odpowiedniego planowania ruchów, przewidywania i dostarcza dużo satysfakcji po stworzeniu dobrze punktującego układu. Proste zasady, intuicyjna mechanika, a także czytelna ikonografia, sprawiają że grę można wytłumaczyć każdemu w kilka chwil. Pojedyncze rozgrywki można ułożyć w turniej, który wyłoni ostatecznego zwycięzcę po kilku partiach, w zależności od sumy zgromadzonych cząsteczek Elementum. Gra posiada także atrakcyjną oprawę graficzną, która wciąga nas w świat magii i sił natury.

Proste zasady, intuicyjna mechanika połączona jest z głębią decyzji. W Elementum gracze przekazują sobie zestawy kart zaklęć – jedną zachowują, a resztę oddają graczowi obok (tzw. draft). Wybrane zaklęcia wykładają w swoich układach. Karta ląduje w odpowiedniej dla danego typu mocy kolumnie: wody, ognia, powietrza albo ziemi, wychodzącej ze wspólnych źródeł żywiołów. Jeżeli karta ma działanie natychmiastowe, to jej efekt jest wprowadzany od razu, pozwalając np. na stworzenie kryształu czy zniszczenie zaklęć przeciwnika. Większość kart zadziała na koniec gry, przy podliczaniu punktów zwycięstwa. Zapunktują one np. za kolekcję zaklęć danego typu, inne będą promowały przewagę żywiołu lub pełnych rzędów, różnorodność symboli, otoczenie, czy zgromadzone kryształy

Gracze mogą wejść w interakcje z ogólnodostępną pulą zaklęć lub też potęgować działanie niektórych kart, używając wzmacniających kryształów mocy. Gdy w drafcie wszystkie karty z zestawów zostaną wyłożone w odpowiednich układach, następuje kolejna runda. Gra kończy się, kiedy zostaną zagrane wszystkie karty z przygotowanej talii zaklęć (po dwóch lub trzech rundach draftu – w zależności od liczby graczy). Na końcu gry każdy gracz po kolei analizuje każde wyłożone w swoim układzie zaklęcie, sprawdzając ile Elementum zapewnia dana karta i zaznacza wynik. Czarodziej z największą ilością cząsteczek Elementum zdobywa tytuł arcymaga i wygrywa grę!

 
 

Przygotowanie rozgrywki - przed grą należy odpowiednio złożyć talię kart zaklęć - liczba kart zależna jest od liczby graczy, a dodatkowo do pudełka odrzuca się 3 losowe karty z talii. Następnie w przypadkowej kolejności wykłada się na środku stołu 4 karty źródeł żywiołów - 1 zestaw (na 1-2 graczy) lub 2 zestawy żywiołów (na 3-4 graczy). Obok żywiołów dokładamy jeszcze 3 losowo wybrane karty zaklęć, które będą stanowiły ogólnodostępną pulę. Każdy gracz otrzymuje dwa kryształy mocy oraz rozdane zestawy kart zaklęć. Tak przygotowani możemy już rozpocząć rozgrywkę.

Pudełko z grą Elementum zawiera:

• 8 kart źródeł żywiołów
• 55 kart zaklęć
• 1 żeton kierunku draftu
• 14 kryształów mocy
• planszę punktacji
• 4 znaczniki graczy 
• instrukcję

Rundy w grze - Elementum dzieli się na rundy - każda runda to draft zestawów określonej liczby kart zaklęć (5 lub 6). Liczba rund uzależniona jest od liczby graczy i wynosi odpowiednio 3 rundy dla 1-3 graczy lub 2 rundy na 4 graczy.

Przekazywanie kart i tworzenie układów - podczas rozgrywania rund, gracze wybierają karty z rozdanych zestawów i wykładają je, każdy w swoim układzie, w odpowiedniej kolumnie wody, ognia, powietrza albo ziemi. Resztę niewybranych kart przekazują graczowi obok.

Karty - w Elementum karty dzielą się na natychmiastowe (10 kart) oraz te z efektem podczas ostatecznej punktacji (44 karty). Te działające od razu mogą dać graczowi dodatkowy kryształ mocy, umożliwić dobranie karty z ogólnodostępnej puli, skopiować efekt innego zaklęcia, czy zniszczyć je lub kryształ. Karty działające na koniec gry umożliwiają otrzymanie punktów: za każdy symbol lub komplet symboli, za uzyskanie przewagi w porównaniu z układami przeciwników - w symbolach żywiołów lub w pełnych lub niepełnych rzędach, a także za sąsiedztwa - jednostronne, obustronne czy otoczenie góra/dół/lewo/prawo (możliwość spełnienia tych warunków determinowana jest przez kolejność źródeł żywiołów). Są też karty o działaniach specjalnych - zapewniające ochronę przed atakami lub np.pozwalające na stworzenie niemożliwego w danym układzie żywiołów sąsiedztwa. W Elementum nie ma kart bezużytecznych - nawet jeżeli dane zaklęcie nie pasuje w danej rozgrywce idealnie do układu i planów gracza, to każda z kart zapewnia symbol danego typu przydatny do efektów innych kart.

W początkowych rozgrywkach gracze będą korzystać z opisu tekstowego karty, ale po kilku grach symbol efektu karty w lewym dolnym rogu przyspieszy identyfikacje działania zaklęcia

Koniec gry - po wyłożeniu wszystkich kart z przygotowanej talii zaklęć, następuje koniec gry i zliczanie punktów zdobytych przez graczy. Każdy po kolei analizuje każdą wyłożoną w swoim układzie kartę i zlicza uzyskane punkty, zaznaczając wynik.

Skalowalność (balans gry w zależności od Liczby graczy). Talia kart zaklęć jest odpowiednio składana przed rozgrywką - w zależności od liczby graczy. Dzięki takiej mechanice gra zapewnia ciekawą rozgrywkę zarówno na 1, 2, 3 jak i 4 graczy.


Regrywalność - w grze Elementum każdorazowo przed rozpoczęciem rozgrywki losuje się kolejność źródeł żywiołów, która determinuje działanie niektórych kart. Dodatkowo w każdym rozdaniu, podczas składania talii zaklęć, odkłada się do pudełka losowe 3 karty - nie biorą udziału w danej partii. Dzięki temu gracze, którzy znają już talię nie mają pewności, że konkretne karty pojawią się w przekazywanych sobie zestawach zaklęć, co wymusza dopasowanie strategii do sytuacji.

Instrukcja do gry planszowej

Elementum do ściągnięcia

w pliku PDF (rozmiar 9,3 MB)

Szczegółowa wideo-instrukcja

gry planszowej Elementum

z kanału Geek Factor

 
 

Geek Factor videorecenzja

Gambit TV videorecenzja

Blueberrypuddingcake videorecenzja

Kaczmar

Basia

9/10

9/10

Gambit

8/10

"Warto mieć na półce"

Planszą Po Kostkach videorecenzja

"Idealny fillerek, zachęca do gry"

8/10

"Jednym słowem - polecam!"

7,3/10

"Dla szukających ciekawej, małej gry"

7,6/10

Solo Meeple videorecenzja wariantu solo

"Świetny, mały, piękny produkt"

"Mi się podoba, polecam"

"Dobra i ciekawa gra"

"Tytuł jest według mnie świetny"

"można się znakomicie bawić"

TOP 10 Najlepszych gier z czarami

TOP 15 gra dla całej rodziny (nominacja)

 

© 2018 by Quantum

rozgrywki1